Har de sidste uger ikke ville spise - 11 måneder

4. september 2014

Alder:
11 mdr.

Har de sidste uger ikke ville spise - 11 måneder

Hej Helen

Kort opdatering: Vores pige bliver 1 år i denne mdr og er et kolik og følsomt barn. Vi er lige blevet færdig med at børste hende som vi har gjort gennem 3 mdr. Hun har altid sovet meget dårligt. Jeg ammer meget, men det har jeg hele tiden gjort så det burde ikke påvirke hendes sult efter rigtig mad.

De sidste 2-3 uger har vores datter stort set ik vil spise. Der er dage, hvor hun kun spise 1 banan og 1 ostehaps. Hun har gennem lang tid blevet tilbud 6 måltider om dagen.

Vores dag så sådan her ud:

Morgenmad; havregrød med frugtmos på, halv banan og vand

Mellemmad; stykke lyst brød med smør og ost og lidt frugt og vand

Frokost; agurk til hånden, rugbrød med leverpotej eller smøreost og evt rester fra aftensmad, og vand.

Mellemmad; frugt, yougurt med lidt frugtmos på.

Aftensmad;ex pasta med laks, kylling med ris karry (får hvad vi får)

Mellemmad; grød og et stykke frugt.

Vi har hele tiden været meget large med maden. Hun får lov at pille med det, spise med hænder selv, undersøge det lige så meget hun vil. Hun får altid mad hun selv kan holde. Vi prøver med gaffel, børneske, voksenske, enkelte bidder foran hende, egen skål..

Hun har altid spist.. Nogle dage mere end andre men jeg har aldrig gået så meget op i det, da jeg altid har ...

Annonce

... tænkt at nogle dage er man jo selv mere end sulten end andre. Så når hun ik har spist mere har jeg altid tænkt at så er hun ikke sulten mere og har aldrig presset hende. Jeg spiser altid samtidig med hende i alle hendes måltider og vi har også lidt lege figur som vi giver mad ved bordet..

Men de sidste 2-3 uger har hun bare overhovedet næsten intet spist og jeg er begyndt at bekymre mig og jeg prøver at være afslappet ved bordet når vi spiser men er bare Begyndt at blive så ked og jeg er begyndt at stikke skeen ind i munden for at få hende til at spise men hun spytter det bare ud.. Det hjælper heller ikke at have hende på skødet og give hende mad der. Jeg tilbyder mange forskellige ting ved hvert måltid.. Synes hele tiden jeg laver mad men ligemeget hjælper det. Så er der måske en enkelt dag hvor hun spiser meget og vi tænker sådan! Og så kan der gå en uge uden hun vil spise igen. (Hun er derfor også begyndt at amme rigtig meget hele natten, altså hvor hun ik kun bruger det som sut men spiser, dette er også gældende om dagen i hendes lure)

Ved ikke om det med barnevognen hænger sammen med det med maden og søvnen.. Hun startede med ikke at hun spise først. Hun har normal afføring.

Ved ik hvordan vi skal håndtere det. Håber du kan hjælpe os.

Med venlig hilsen
Marlene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin